Advertisement

żywność ekologiczna

Wartość unijnego rynku żywności ekologicznej przekroczyła już 30 mld euro rocznie i stale rośnie. Co właściwie oznacza, że dany produkt jest „organic”? W jaki sposób unijne przepisy gwarantują jakość takiej żywności?

W Niemczech żywność ekologiczna odpowiada za mniej więcej 10%, w Danii – ok. 20% ogólnej sprzedaży. W Polsce to mniej więcej 1-3%. To pokazuje potencjał tego rynku. Jednak wielkość powierzchni upraw ekologicznych systematycznie spada. Tempo sprzedaży biożywności jest wprawdzie na wysokim poziomie, ale ma w tym udział większy import.

Po latach boomu liczba gospodarstw ekologicznych w Polsce zaczyna spadać. Wynika to m.in. z faktu, że część z nich nie zajmowała się produkcją z przeznaczeniem na rynek, a jedynie pobieraniem dopłat. Z drugiej strony wyspecjalizowane gospodarstwa, które realnie produkują i dostarczają ekożywność, umacniają swoją pozycję na szybko rosnącym rynku.

Go Eko to pierwsza ekologiczna marka własna na półkach sklepów sieci Netto. Dostępna na innych rynkach, na których działa sieć, teraz wchodzi do Polski. W ramach oferty klienci znajdą m.in.: ryż, płatki owsiane, syropy, a w późniejszym czasie także pesto czy ciecierzycę.

Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rosła. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie? Czy dogonimy Europę?

Rynek żywności ekologicznej w Polsce stanowi zaledwie 0,5 proc. całego rynku spożywczego, ale jego wartość w ciągu ostatnich siedmiu lat wzrosła trzykrotnie do ponad 800 mln zł. Najnowszy raport prognozuje, że w kolejnym roku wartość rynku żywności ekologicznej wyniesie już ponad miliard złotych. 

Polacy przywiązują coraz większą wagę do zdrowego odżywiania, a co za tym idzie – rośnie popularność żywności ekologicznej. Naturalne produkty pochodzące z upraw, w których nie stosuje się sztucznych nawozów, i przetwarzane bez udziału konserwantów, można już kupić nie tylko na bazarach i w osiedlowych sklepach, lecz także w hipermarketach i przez internet.

Polski rynek żywności ekologicznej jest wart ok. 700 mln zł – wynika z szacunków Organic Farma Zdrowia – i dynamicznie się rozwija. W ubiegłym roku sprzedaż firmy wzrosła (o 8,5%), mimo że dla branży spożywczej to był trudny okres. Dobry początek roku pozwala liczyć na ożywienie.

X