Advertisement

rynek handlowy

Rynek centrów handlowych w największych polskich aglomeracjach jest dojrzały i dobrze rozwinięty. Około 10 mln konsumentów o rocznej sile nabywczej bliskiej 410 mld zł ma duże możliwości wyboru lokalizacji, oferty i formatu obiektu, w którym robi zakupy. Na koniec czerwca br. w ośmiu największych ośrodkach miejskich działało 215 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 6,7 mln mkw.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. w Polsce do użytku oddano niemal 170 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, wynik ten okazał się porównywalny do zarejestrowanego w I połowie 2018 r. – wynika z analizy dokonanej przez Knight Frank.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszą połowę 2019 r. na polskim rynku handlowym. W tym czasie nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 tys. mkw. Aż 40% nowej podaży w 2019 r. zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 tys.

W pierwszej połowie 2019 r. sektor nowoczesnego handlu w Polsce powiększył się o ok. 225 tys. mkw. powierzchni najmu i w rezultacie na koniec czerwca osiągnął 14,8 mln mkw. Do końca 2019 r. rynek może przebić pułap 15 mln mkw. powierzchni, o ile nie nastąpią znaczące opóźnienia w otwieraniu realizowanych obecnie projektów – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Pierwsze trzy miesiące 2019 r. potwierdziły teorię, że pierwszy kwartał to najsłabszy okres w roku pod względem nowej podaży. Chociaż wolumen powierzchni w budowie nieznacznie wzrósł w porównaniu z końcem 2018 roku, trudno mówić o ożywieniu działalności deweloperów – ocenia Knight Frank.

W 2018 r. obserwowano mniejszą aktywność deweloperów zarówno w zakresie nowo otwartych centrów handlowych jak i projektów w realizacji. Popyt na nowoczesną powierzchnię handlową nie wykazywał jednak oznak osłabienia. Jednym z najczęściej komentowanych tematów na rynku handlowym w 2018 r. było wejście w życie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni. Chociaż właściciele centrów handlowych wprowadzili rozwiązania mające na celu złagodzenie wpływu nowego prawa, odnotowano niewielkie obniżenie zarówno skali odwiedzalności jak i poziomu obrotów.

Sektor handlowy staje się coraz bardziej wymagający. Zmiany przyzwyczajeń zakupowych klientów, rozwój e-commerce, ograniczenie handlu w niedziele oraz projekty typu mixed-up mają wpływ na trendy obecne na rynku w Polsce.

X