Advertisement

mleko

Według prognoz USDA (półroczny raport Amerykańskiego Dep. ds. Rolnictwa), produkcja mleka w Nowej Zelandii w 2019 r. może obniżyć się o 1% rok do roku do 21,8 mln t. Początek 2 kwartału br. przyniósł natomiast wzrosty produkcji mleka w Unii Europejskiej, po spadkach obserwowanych w 1 kwartale 2019 r. spowodowanych skutkami suszy.

Z początkiem 2019 r. OSM Piątnica wprowadziła nową, najwyższą klasę skupowanego mleka – klasa „premium” charakteryzuje się pięciokrotnie wyższą normą jakości niż przewidują to wymagania unijne.

Z danych opublikowanych przez CLAL wynika, że import produktów mleczarskich przez Chiny w okresie styczeń-październik 2018 r. wzrósł w stosunku rocznym wolumenowo o 3,6% i wartościowo o 6,5% ­– co oznacza spadek dynamiki wzrostu wobec 2017 r. W przypadku Polski utrzymuje się silna dynamika sprzedaży mleka płynnego do Państwa Środka.

W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych.

Na rynku obserwowane są spadki cen zarówno wśród produktów strategicznych, jak np. masła, oraz wyrobów nabiałowych, jak np. jogurtów. Wyroby branży mleczarskiej tanieją na wszystkich światowych giełdach.

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące wysokości produkcji zwierzęcej w 2017 r. W większości kategorii zanotowano wzrost w stosunku rocznym. W ubiegłym roku wyprodukowano m.in.: 13304,6 mln litrów mleka oraz 10998,2 mln sztuk jaj kurzych.

Trwa kampania Mleka Łowickiego zarówno w telewizji jak i w Internecie. Bardzo pozytywny, lekki w odbiorze spot ma utrwalić nowy wizerunek znanego od lat produktu i wzbudzić pozytywne emocje wokół  marki łowickie. 

Susza i w konsekwencji niższe zbiory mogą odbić się także na cenie masła oraz przetworów mlecznych. Po spadku cen wyrobów na początku roku, od maja wrócił trend wzrostowy na rynku.

Wakacje to wspaniały czas błogiego lenistwa i zabawy. Wiele osób pewnie ma wakacyjne plany i nie może się już ich doczekać. Podczas odpoczynku warto pamiętać o programie „Mamy kota na punkcie mleka”, który jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka i prowadzony przez Polską Izbę Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

Z okazji Światowego Dnia Mleka przypadającego 1 czerwca przeprowadzono badanie  wśród polskich konsumentów, aby poznać świadomość zalet świeżego mleka w Polsce. Jak wynika z ankiety, mleko świeże pasteryzowane i UHT to dwa najbardziej rozpoznawalne rodzaje mleka. 1/3 badanych nie wie jednak, czym się różnią.

Strony

X