galeria handlowa

Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele było bez wątpienia jednym z najważniejszych, budzących najwięcej kontrowersji wydarzeniem ubiegłego roku – tak dla branży, jak i dla polskiego społeczeństwa. Jak odbiło się na kondycji galerii handlowych, w jaki sposób zmieniło zwyczaje zakupowe Polaków? Na te i inne pytania stara się odpowiedzieć Retail Institute, który opublikował wyniki badania, w którym prześledził odwiedzalność i obroty centrów handlowych w 2018 r. 

Liczba klientów w centrach handlowych w Polsce spadła w styczniu o 6% rok do roku – wynika z danych FootFall Indeks Polska, który bada frekwencję w centrach handlowych. Nastąpił natomiast znaczny wzrost odwiedzin w stosunku miesięcznym.

Dziesiąty rok działalności Galerii Wisła w Płocku był nie tylko jubileuszowy, ale również bardzo udany. Oferta centrum rozszerzyła się o nowoczesną strefę restauracyjną, jak też sklepy i punkty usługowe. Na przedłużenie umów najmu zdecydowało się również wielu dotychczasowych najemców Galerii. Łącznie w ubiegłym roku najemcy podpisali umowy na ponad 2400 mkw. powierzchni.

Szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych odpowiadała 18% wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce. W sklasyfikowanych przez PRCH 520 centrach i parkach handlowych oraz wyprzedażowych w Polsce zatrudnionych jest ponad  400  000  osób. Około 4,5 mln klientów rocznie odwiedza średniej wielkości centrum handlowe w Polsce, największe ponad 10 mln – wynika z raportu przygotowanego przez EY i Polską Radę Centrów Handlowych.

Z raportu przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych oraz firmę EY wynika, że w Polsce na 1 tys. osób przypada niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Wskaźnik ten okazuje się lepszy niż w Niemczech, Włoszech czy krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Centra handlowe są coraz mniej nastawione na tradycyjny „shopping”, większy akcent kładąc na społeczne i rozrywkowe funkcje i stając się nowym miejscem spotkań dla mieszkańców miast. Jest to efekt rosnącej konkurencji na rynku, nowych rozwiązań technologicznych, a także zmieniających się zachowań i potrzeb klientów w zakresie zakupów.

Z najnowszej analizy rynku firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że tempo przyrostu nowej powierzchni w centrach handlowych Europy zaczęło spowalniać, a dojrzałe rynki zbliżają się do poziomu nasycenia.

Prowadzenie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu jest już wśród przedsiębiorstw praktyką powszechną. Dotyczy to również centrów handlowych, które chcą być dla swoich klientów czymś więcej niż tylko przestrzenią zakupową. Szczególną grupę stanowią mniejsze obiekty o lokalnym charakterze, które jeszcze silniej oddziałują na okoliczne społeczności. W tym przypadku zbudowanie „dobrego sąsiedztwa” jest wyjątkowo istotne. Jaki przepis na CSR ma Galeria Łomianki?

Koncepty rozrywkowo-rekreacyjne, nakierowanie na usługi, rozwój oferty gastronomicznej, zwrot ku ekologii – oto niektóre z trendów, jakie można spotkać na polskim rynku centrów i galerii handlowych. Wyróżniono je w raporcie „Centra handlowe w miastach regionalnych” przygotowanym przez Colliers International.

Ponad 100 mkw. zaaranżowano z myślą o najmłodszych gościach największego centrum handlowego w Bielsku-Białej. Galeria SFERA zainaugurowała nową przestrzeń dla najmłodszych zlokalizowaną w strefie restauracyjnej Galerii Sfera II – Kolorowy Ogród.

Strony

X

Przeczytaj również