Jesteś tutaj

Advertisement

Jacobs, Tassimo, Douwe Egberts i Senseo włączone do jednego portfolio

7 maja br. Mondelēz International, Inc. i D.E Master Blenders 1753 B.V. ogłosiły zamiar połączenia w jedną organizację tych części swoich firm, które działają na rynku kawy. W wyniku połączenia powstanie wiodąca, globalna firma skupiona na wytwarzaniu tego produktu. Roczne przychody nowej firmy wyniosą ponad 7 mld dolarów (5 mld euro), a marża EBITDA1 wyniesie kilkadziesiąt procent.

Nowa firma, która zostanie nazwana Jacobs Douwe Egberts (JDE), będzie miała swoją centralę w Holandii. JDE będzie liderem rynku kawy w ponad 24 krajach na całym świecie i silnym graczem na wielu rynkach wschodzących. Jacobs Douwe Egberts zajmie silną pozycję na globalnym, wartym ponad 81 mld dolarów rocznie2 rynku kawy. Łączące się firmy posiadają portfolio najbardziej znanych globalnych marek kawowych, takich jak: Jacobs, Carte Noire, Gevalia, Kenco, Tassimo i Millicano (Mondelēz International) oraz Douwe Egberts, L’OR, Pilão i Senseo (D.E Master Blenders 1753).

– Jacobs Douwe Egberts będzie korzystać z bogatej historii obu spółek, budując wartość na ich komplementarnym zasięgu geograficznym, portfolio wiodących marek produktowych i innowacyjnych technologiach. Te cechy pozwolą zaoferować odbiorcom na całym świecie jeszcze szerszy dostęp do kawy najwyższej jakości, a samej firmie zapewnią potencjał wzrostu na niezwykle atrakcyjnym rynku – powiedział Pierre Laubies, CEO D.E Master Blenders 1753 oraz CEO nowej firmy, która powstanie w wyniku połączenia.

– Jesteśmy niezwykle usatysfakcjonowani z powodu transakcji i wartości, jaką dzięki niej stworzymy dla naszych akcjonariuszy – powiedziała Irene Rosenfeld, CEO Mondelēz International. Portfolio marek kawowych tej firmy od 2010 r. rozwija się znacznie szybciej, niż wynosi tempo rozwoju rynku, dzięki takim innowacjom jak system Tassimo i Millicano, czyli połączenie mielonej kawy ziarnistej i instant. – Ponadto, dzięki zachowaniu znaczącego udziału w nowo tworzonej firmie, wciąż będziemy beneficjantem dalszego wzrostu globalnego rynku kawy jako jedna, wiodąca i jedyna w swoim rodzaju firma kawowa – dodał.

Umowa przewiduje połączenie należącego do Mondelēz International portfolio produktów kawowych, na wszystkich rynkach z wyjątkiem Francji, z D.E Master Blenders 1753. Acorn Holding Company B.V. (“AHBV”), właściciel D.E Master Blenders 1753, zostanie właścicielem kawowego biznesu Mondelēz International we Francji. Strony ustaliły, że międzynarodowi partnerzy Mondelēz International zostaną zaproszeni do stworzenia spółek joint venture i przyłączenia się do nowej firmy. Transakcja musi zostać zaakceptowana przez odpowiednich regulatorów rynku i władze antymonopolowe, a także spełnić wymogi informacyjno-konsultacyjne względem pracowników.

W 2013 zajmująca się kawą część Mondelēz International wygenerowała 3,9 mld dolarów (2,9 mld euro) przychodów. W tym samym roku przychody D.E. Master Blenders 1753 wyniosły 3,4 mld dol. (2,5 mld euro).

Po sfinalizowaniu transakcji Mondelēz International otrzyma ok. 5 mld dolarów w gotówce i 49 proc. udziałów w Jacobs Douwe Egberts. AHBV będzie właścicielem większości udziałów w nowej firmie oraz będzie dysponować większością miejsc w radzie nadzorczej. Pokieruje nią obecny szef rady nadzorczej D.E. Master Blenders 1753 Chairman, Bart Becht. Właścicielem AHBV jest grupa inwestorów, której przewodzi JAB Holding Company LLC. Mondelēz International zachowa określone prawa mniejszościowego udziałowca.

Transakcja ma zostać zakończona w 2015 r., po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń. Do czasu jej sfinalizowania, Mondelēz International i D.E Master Blenders 1753 przeprowadzą niezbędne konsultacje z przedstawicielami pracowników.

Zespół zarządzający nowo powstałą firmą zostanie powołany w późniejszym czasie. Będzie on składał się z przedstawicieli zarówno D.E Master Blenders 1753 jak i Mondelēz International.

1 Zysk przed potrąceniem odsetek, opodatkowania i amortyzacji
2 Euromonitor, 2013

Kategoria: 

Podobne artykuły

Marki należące do koncernu Mars posiadają 90 proc. rynku gum do żucia w Polsce. Kawałek liczącego 580 mln zł rynku chce przejąć Mondelēz. 

Międzynarodowy program zrównoważonego pozyskiwania ziaren kakaowca – Cocoa Life zaspokoi 100% zapotrzebowania Mondelēz International na kakao, które jest wykorzystywane do produkowanych przez firmę wyrobów czekoladowych. Logo Cocoa Life znajduje się już na 43% czekolad produkowanych przez Mondelēz International m.in. Milka, Cadbury Dairy Milk oraz Côte d’Or, a wkrótce dołączy do nich Toblerone oraz liczne marki lokalne.

X