Jesteś tutaj

Nielsen: Czego nie może zabraknąć na świątecznym stole?

Z roku na rok przygotowania do świąt zaczynają się coraz wcześniej. I choć oferta świąteczna gości w sklepach już od początku listopada, to konsumenci o pierwszych zakupach świątecznych myślą z końcem wakacji.

Aż 60% konsumentów deklaruje, że we wrześniu kupuje pierwsze zabawki, które trafią pod choinkę. Z dużym wyprzedzeniem kupowane są też książki czy kosmetyki. Rozkładanie wydatków w czasie ma miejsce również w przypadku produktów spożywczych. Dotyczy to szczególnie droższych produktów, jak alkohole, czy kawa, które często przeznaczane są na prezent. Duży stopień planowania zakupów świątecznych wynika głównie z rozsądku.

Jak wynika z raportu Nielsena „Christmas Fever” przede wszystkim na świątecznym stole nie może zabraknąć produktów wiodących marek, które wszyscy znają i są kojarzone z wysoką jakością. Wśród konsumentów są tacy, którzy na zakup produktów wiodących marek pozwalają sobie tylko z okazji świąt.

Święta to nie tylko marki. Na świątecznych stołach królują potrawy przygotowane specjalnie na tę okazję. Karp, pieczone mięsa, czy też uszka do barszczu, pierogi, krokiety są typowo świątecznymi potrawami. Nie kojarzą się one dietetycznie i raczej nie wpisują się w silnie rozwijający się trend healthy, ale konsumenci dbają o to, by przygotowywać je ze składników najwyższej jakości. Aby ułatwić sobie świąteczne przygotowania, część produktów jak uszka, pierogi, pieczone mięsa są przygotowywane wcześniej i mrożone. Natomiast karp w zdecydowanej większości domów musi być świeży.

– W 9 na 10 domach na wigilijnym stole króluje karp smażony, paszteciki, krokiety, uszka i pierogi z kapustą i grzybami. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że nie są najbardziej odpowiednie posiłki dla najmłodszych gości przy stole. W 44% gospodarstw domowych, gdzie w wigilii uczestniczą też dzieci do lat 8, są dla nich przygotowywane specjalne dania – zdrowsze – smażony karp zastępowany jest rybą pieczoną, zupa grzybowa inną zupą, a do tego pojawiają się dania z warzyw, które w menu dorosłym występują rzadziej – komentuje Małgorzata Głos, client business partner w Nielsenie.

W podejmowaniu decyzji zakupowych pomagają konsumentom zarówno producenci jak i detaliści – okres przedświąteczny to czas intensywnych akcji promocyjnych wspartych licznymi dodatkowymi ekspozycjami w sklepach. Konsument z dużą chęcią sięga po produkty wystawione na tych ekspozycjach. A są to zazwyczaj wiodące marki w świątecznej wersji opakowania. Zdecydowanie bardziej konsumenci są zachęcani do kupowania większych opakowań, czy też dwu- trzypaków.

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

62% Polaków deklaruje, że jest zadowolonych ze swojej sytuacji materialnej. Tylko 14% badanych spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji finansowej. Co trzeci Polak liczy na podwyżkę pensji. Mimo to ponad połowa Polaków nie zamierza zwiększać konsumpcji. Osób planujących zwiększyć wydatki jest najwięcej wśród mieszkańców małych i średnich miast oraz wśród respondentów do 30 roku życia – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.

W ostatnich latach trudno narzekać na tempo rozwoju w Polsce. Mimo to średnie i duże firmy twierdzą, że mogłyby rozwijać się jeszcze szybciej, gdyby nie przeszkody, na które napotykają w naszym kraju – wynika z badania „Bariery w biznesie” przygotowanego przez Grant Thornton.

X

Przeczytaj również