Jesteś tutaj

Advertisement

Koniunktura konsumencka we wrześniu 2019 r.

We wrześniu 2019 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – informuje Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 10,2. Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do września 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,3 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 7. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,1 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 3,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

Foto: iStock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Konkurs na Produkt i Miejsce Roku już na półmetku rywalizacji. Pojawiły się pierwsze zgłoszenia. Jeszcze tylko niespełna 3 tygodnie i zostaną wybierane zwycięskie Miejsca i wręczone nagrody – 1 voucher na kampanię promocyjną o wartości 10.000 zł, 2 vouchery o wartości 2.500 zł. Pierwszych 10 laureatów otrzyma także zaproszenie na Europejskie Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego w Poznaniu (16-17 sierpnia br.), gdzie zaprezentuje swoje Miejsca.

Przez 21 lat właścicielka firmy kosmetycznej z Kartuz walczyła o zwrot nienależnie pobranego podatku akcyzowego. Chodziło o 3 mln zł. Gdy 17. raz sąd odesłał sprawę do ponownego rozpatrzenia, kobieta popełniła samobójstwo. W lipcu głos zabrało ministerstwo finansów, pisząc, że nie dopatrzyło się winy urzędników w sprawie spółki Kristine. Stąd list otwarty, który opublikował jej mąż Jarosław Chojnacki. Fragmenty publikujemy poniżej: 

X