Jesteś tutaj

Jak wygląda koszyk zakupowy statystycznej rodziny?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK wartość koszyka zakupowego FMCG przeciętnego polskiego gospodarstwa domowego wynosi w skali roku niemal 11,4 tys. zł. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o 1,3%.

W analizowanym okresie (09.2016-08.2017) przeciętne gospodarstwo domowe dokonało średnio 406 aktów zakupowych (o 22 akty mniej niż w analogicznym okresie rok wstecz), wydając w trakcie pojedynczej wizyty w sklepie średnio 26 zł na produkty spożywcze (o 2 zł więcej), niemal 19 zł na kosmetyki i prawie 11 zł na produkty do domu.

Wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego na produkty spożywcze stanowiły niemal 86% wszystkich wydatków na FMCG. Największy udział w zakupach kategorii miały wydatki na mięso i ryby, nabiał oraz na owoce i warzywa. Jednej trzeciej zakupów produktów spożywczych dokonano w sklepach handlu tradycyjnego, gdzie również kupowano najczęściej.

Największą część domowego budżetu na produkty kosmetyczne przeznaczono na artykuły higieny osobistej, kosmetyki dla dzieci oraz środki ochrony skóry. Produkty z kategorii kosmetyków były najczęściej kupowane w drogeriach i tam również najwięcej na nie wydawano.

W przypadku produktów kupowanych do domu, w analizowanym okresie przeciętne gospodarstwo domowe wydało na nie około 835 zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na artykuły dla zwierząt  oraz chemię gospodarczą. Niemal jedną trzecią wydatków na kategorię zrealizowano w dyskontach.

Foto:pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Co trzecia złotówka przeznaczana przez seniorów na kosmetyki i produkty piorąco-kosmetyczne jest wydawana w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. W porównaniu do sytuacji sprzed 5 lat, największy wzrost udziału w wydatkach seniorów na te kategorie odnotowano w przypadku zakupów online (o 204 proc.) oraz dyskontów (o 45 proc.) – informuje w najnowszym badaniu Instytut GfK.

Średnia siła nabywcza w Polsce w 2018 roku wyniosła 7228 EUR na mieszkańca, czyli mniej więcej połowę średniej europejskiej. Dało to Polsce 29. lokatę w europejskim rankingu – informuje instytut GfK.

X

Przeczytaj również