Jesteś tutaj

Wyzwania i trendy na rynku handlowym

Główne trendy i wyzwania przed jakimi stoi rynek nowoczesnej powierzchni handlowej okazują się: wzrost małych rynków, brak dużych projektów, rozbudowa istniejących centrów i galerii oraz polaryzacja rynku spowodowana rozwojem e-commerce oraz zakazem handlu w niedziele – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Wzrost małych rynków i brak dużych projektów

Zarówno obecnie, jak i w perspektywie kolejnych 36 miesięcy najszybciej będą się rozwijać rynki handlowe w miastach o wielkości populacji do 100 tys. mieszkańców, gdzie popularnymi formatami są małe parki i centra handlowe (5–10 tys. mkw.). W sektorze dużych centrów handlowych obserwuje się brak nowej podaży w perspektywie średniookresowej.

Rozbudowy, przebudowy i rozrywka

Zarówno w ostatnich kilku latach, jak i w kolejnych silnym trendem będą rozbudowy i przebudowy. Odświeżenie oferty i poszerzenie zestawu najemców o nowe marki handlowe, operatorów usług czy element rozrywkowy to strategia wzmocnienia pozycji realizowana zarówno przez właścicieli obiektów starszych, jak i małych centrów czy parków handlowych, a także dużych kompleksów o ugruntowanej i wiodącej pozycji jak chociażby Manufaktura. Wprowadzenie nowych funkcji ma także wydłużyć czas wizyty w obiekcie handlowym oraz przyciągnąć odwiedzających w niedziele, kiedy handel wielkopowierzchniowy nie jest dozwolony.

E-commerce i zakaz handlu w niedziele wyraźnie polaryzują rynek

Branża ma za sobą już ponad rok od wprowadzenia obowiązywania zakazu handlu w niedziele. Na podstawie cyklicznych analiz prowadzonych przez organizacje skupiające uczestników sektora nowoczesnego handlu (PRCH, Retail Institute) można wnioskować, że następuje wyraźna polaryzacja rynku. Duże obiekty handlowe, o szerokim wyborze sklepów i atrakcji rozrywkowych oraz gastronomicznych, zdołały przystosować się do nowych realiów rynku i nie odczuwają spadku poziomu odwiedzalności ani obrotów. Natomiast obiekty małe, zwłaszcza te pozbawione oferty rozrywkowej i szerokiego wyboru usług gastronomicznych, tracą zarówno klientów jak i obroty.

Źródło: BNP Paribas Real Estate Poland

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Colliers International podsumowuje 2018 r. na rynku powierzchni handlowych w miastach regionalnych. W 10 przeanalizowanych lokalizacjach istnieje obecnie 70 centrów handlowych, które obsługują łącznie ok. 2,3 mln klientów ­– wynika z raportu „Centra handlowe w miastach regionalnych”. W 2018 r. na jedno centrum handlowe przypadało średnio 33 tys. potencjalnych konsumentów, z czego najwięcej w Częstochowie, a najmniej w Rzeszowie i Lublinie.

W związku ze spowolnieniem aktywności deweloperskiej w sektorze handlowym, w minionym półroczu w strukturze najmu dominowały renegocjacje, rozszerzenia i relokacje. Do użytku oddano około 170 tys. mkw. powierzchni usługowo-handlowej. Tym samym całkowite zasoby przekroczyły 12 mln mkw. – podsumowuje Colliers International.

X

Przeczytaj również