Jesteś tutaj

Świąteczne zwyczaje Polaków

Święta to jeden z najważniejszych momentów zakupowych dla branży spożywczej. W okresie przedświątecznym konsumenci poszukują na sklepowych półkach produktów, które będą wykorzystywane w trakcie przyrządzania świątecznych potraw. To również moment, kiedy chętniej wraca się do tradycji i przygotowuje potrawy, które na świąteczne stoły podawały nasze mamy i babcie, dodając do nich nutę nowoczesności. Dlaczego tak bardzo lubimy wracać w tym czasie do korzeni?

Z przeprowadzanych przez markę Bakalland badań „Trendy na rynku żywności”  wynika, że z roku na rok następuje wśród konsumentów większy zwrot ku tradycji. Jeszcze kilkanaście lat temu prześcigano się w pomysłach na wymyślne dania, potrawy i składniki, z których były one przygotowywane. Dziś wraca się do dawnych receptur – oczywiście dodając do nich nowoczesną nutę. Wśród zaobserwowanych przez Bakalland trendów dużą rolę zaczyna odgrywać trend powrotu do korzeni. Aż 72% respondentów w swoich kulinarnych przygodach wybiera sprawdzone receptury i produkty wykorzystywane od lat – dodając do nich odrobinę nowoczesności. Dodatkowo badani podkreślają, że często wracają do smaków dzieciństwa, gotując domowe pierogi, naleśniki, gołąbki czy placki ziemniaczane, a także desery, które kojarzą im się z tymi przyrządzanymi np. przez babcie: budyń z jabłkami, sernik z rodzynkami, kasza manna z bakaliami. Takie też stają się Święta, w których sięga się po sprawdzone produkty i receptury. Dodatkowo można mówić o rozbudzeniu wśród konsumentów trendu powrotu do domowych wypieków i mikrotrendu: homemade, w którym najlepsze jest to, co domowe i zrobione ze sprawdzonych składników: sosy, przeciery, nalewki, wypieki.

W okresie świątecznym zakupowy koszyk Polaków zapełnia się produktami spożywczymi, z których przygotowywane są świąteczne potrawy. Konsumenci w swoich decyzjach zakupowych w 85% zwracają uwagę na jakość, a na 78% decyzji wpływa smak produktów. Natomiast pozostałe czynniki, które decydują o wyborze to: cena (70%) i wcześniejsze doświadczenia związane z produktem (70%).

Tymi samymi wartościami konsumenci kierują się również przy wyborze produktów świątecznych i to one mają bezpośrednie przełożenie na umieszczanie w koszyku zakupowym bakalii czy produktów do wypieku ciast. Bakalie przekąskowe spożywane są przez cały rok jako zdrowa alternatywna dla słodyczy. Trendy świąteczne są z kolei bardzo atrakcyjne dla bakalii typowo wypiekowych oraz w formie dodatków do dań. Praktycznie żadna świąteczna potrawa nie może powstać bez wykorzystania do jej przygotowania bakalii, dlatego sprzedaż w okresie przedświątecznym dynamicznie rośnie.

Do przygotowania świątecznych pierniczków, serników, makowców, dań wytrawnych czy kompotu z suszu idealnie sprawdzą się wiórki kokosowe, mak niebieski, skórka pomarańczowa, mieszanka keksowa czy mieszanka kompotowa, dla której to jedyny moment obecności na półce. To również czas suszonych owoców – rodzynek, moreli, śliwek czy żurawiny oraz okres intensywnej sprzedaży orzechów (szczególnie włoskich i migdałów), które oprócz zastosowań przekąskowych znajdują szerokie wykorzystania w daniach słodkich i wytrawnych, stanowiąc podstawę świątecznych przepisów.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych zakupów są wciąż sklepy stacjonarne, z których skorzysta większość Polaków. Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” z roku na rok Polacy dostrzegają coraz więcej zalet kupowania w sieci. Nie dotyczy to jednak artykułów spożywczych. Sklepy stacjonarne są najbardziej popularnym wyborem przy kupowaniu żywności.

W tym roku na wydatki związane z organizacją świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio 719 zł – wynika z Barometru Providenta. Co dziesiąty Polak przyznaje, że nie będzie mógł sobie pozwolić na wszystkie świąteczne zakupy. Mimo to podchodzimy do nich racjonalnie i nie planujemy wydatków ponad stan. Blisko 70% Polaków sfinansuje Gwiazdkę z bieżących dochodów, połowa sięgnie po oszczędności, a tylko niewielki odsetek wspomoże się pożyczką od rodziny lub instytucji finansowej.

X