Jesteś tutaj

Rynek handlowy w Polsce w II półroczu 2017 r.

Polish Retail Research Forum (PRRF) podsumowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce na koniec 2017 r. Dane rynkowe obejmują swoim zakresem zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym nowe obiekty oddane do użytkowania oraz znajdujące się w budowie.

Na koniec 2017 r. całkowita powierzchnia najmu nowoczesnych obiektów handlowych (tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosła 11,54 mln m kw. w 489 projektach. Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,57 mln m kw.) oraz konurbacja katowicka (około 1,15 mln m kw.).

W drugiej połowie 2017 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosły o ponad 351 tys. m kw. Podaż ta obejmowała zarówno nowe obiekty (np. Wroclavia we Wrocławiu czy Galeria Północna w Warszawie), rozbudowy istniejących projektów (m.in. Homepark Franowo w Poznaniu i Galaxy w Szczecinie), jak również modernizację i remont obiektu, który na okres robót budowlanych został czasowo wyłączony z użytkowania (ETC Swarzędz).

Na etapie budowy zidentyfikowano obiekty o łącznej powierzchni około 533,3 tys. mkw. Blisko 83% z nich powinna zostać oddana do użytkowania w 2018 r. Wśród nich znajdują się obiekty o dużej skali realizowane w największych aglomeracjach, m.in. Forum Gdańsk, Galeria Libero w Katowicach oraz Gemini Park w Tychach. Największym projektem obecnie budowanym jest Galeria Młociny w Warszawie, z planowaną datą oddania na 2019 r.

Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec 2017 r. spadł do 4,0% (wobec 4,1% na koniec pierwszej połowy 2017 roku). Największy wpływ na poziom powierzchni niewynajętej w 2017 r. miało zamykanie w pierwszej połowie roku wielkopowierzchniowych sklepów sieci Praktiker, spośród których nieliczne zostały wynajęte innym operatorom i najemcom. Zarówno sukcesywna absorpcja powierzchni zwalnianej przez sklepy sieci Alma przez innych najemców spożywczych, jak również wyłączenie z zasobów nowoczesnych powierzchni handlowych dwóch obiektów zlokalizowanych na terenie Bydgoszczy, przyczyniły się do niewielkiego spadku tego wskaźnika.

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Firma Retail Institute przygotowała raport, w którym podliczyła, jakie koszty będą musiały ponieść sklepy w centrach handlowych w związku z wprowadzeniem ograniczenia handlu w niedziele. Jak wynika z wyliczeń, koszt jednostkowy za każdy sklep może wynosić nawet 10 tys. zł rocznie. 

Centra handlowe są coraz mniej nastawione na tradycyjny „shopping”, większy akcent kładąc na społeczne i rozrywkowe funkcje i stając się nowym miejscem spotkań dla mieszkańców miast. Jest to efekt rosnącej konkurencji na rynku, nowych rozwiązań technologicznych, a także zmieniających się zachowań i potrzeb klientów w zakresie zakupów.

X