Jesteś tutaj

Rynek handlowy w Polsce w I połowie 2019 r.

W pierwszej połowie 2019 r. sektor nowoczesnego handlu w Polsce powiększył się o ok. 225 tys. mkw. powierzchni najmu i w rezultacie na koniec czerwca osiągnął 14,8 mln mkw. Do końca 2019 r. rynek może przebić pułap 15 mln mkw. powierzchni, o ile nie nastąpią znaczące opóźnienia w otwieraniu realizowanych obecnie projektów – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Od 2016 r. tempo wzrostu sektora nowoczesnego handlu w Polsce wyraźnie zwalnia. Od stycznia br. rynek nowoczesnych obiektów handlowych powiększył się o 225 tys. mkw., a całkowita wielkość nowej podaży w całym 2019 r. nieznacznie tylko przekroczy pułap 400 tys. mkw. i będzie najniższa od 20 lat. Zarówno ograniczony wolumen nowej podaży, jak i format oraz wielkość realizowanych projektów wskazują, że rynek wszedł już w fazę dojrzałości.

Podobnie jak w 2018 r., gdy połowa nowej powierzchni najmu dostarczonej w formacie nowych centrów i parków handlowych to obiekty o wielkości poniżej 15 tys. mkw., również w obecnym roku obserwuje się kontynuację tego trendu.

Najważniejsze wydarzenie 2019 r. to otwarcie Galerii Młociny (76 tys. mkw.), będącej jedynym dużym centrum handlowo – rozrywkowym dostarczonym na rynek w perspektywie roku bieżącego, jak i kolejnych 2-3 lat.

W I połowie 2019 r. rozbudowy istniejących obiektów handlowych odpowiadały za prawie 20% wolumenu nowej podaży. Powiększone zostały np. Solaris w Opolu, Morski Park Handlowy w Gdańsku i Pogoria w Dąbrowie Górniczej.

Na koniec I połowy 2019 r. w budowie było ok. 360 tys. mkw. powierzchni najmu, z czego połowa przewidziana jest do otwarcia do końca br. W rezultacie powierzchnia dostarczona w całym 2019 r. tylko nieznacznie przekroczy pułap 400 tys. mkw. Wolumen nowej podaży spodziewany w 2020 r. może nawet nie przebić wyniku z roku obecnego. Ograniczona wielkości spodziewanej nowej podaży to efekt braku dużych projektów będących w budowie. W formacie centrów i parków handlowych 70% nowej powierzchni będzie dostarczone w obiektach o wielkości powierzchni najmu nieprzekraczającej 20 tys. mkw., a tylko 3 obiekty będą miały powyżej 20 tys. mkw.

Systematycznie rośnie znaczenie małych miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys., gdzie usytuowana jest połowa powierzchni będącej obecnie w budowie. Powstają tam liczne małe i średniej wielkości centra handlowe i parki handlowe, jak np. Color Park w Nowym Targu, Dekada w Nysie, Galeria Chełm w Chełmie, Multibox w Płońsku i Głogowie, Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu czy StopShop w Siedlcach.

W ciągu ostatnich trzech lat średni wskaźnik powierzchni niewynajętej w centrach handlowych działających na głównych rynkach nie przekraczał poziomu 4%. O ile jednak obiekty wiodące w swojej kategorii cieszą się silnym popytem najemców i są niemal w całości wynajęte, o tyle w aktywach o gorszej kondycji poziom pustostanów rośnie.

Stawki czynszu typu “prime” w wiodących centrach handlowych są stabilne i utrzymują się w zakresie 110-130 €/mkw./m-c w Warszawie a pomiędzy 45€ a 60€ mkw./m-c w pozostałych głównych aglomeracjach.

Źródło: BNP Paribas Real Estate Poland

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszą połowę 2019 r. na polskim rynku handlowym. W tym czasie nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 tys. mkw. Aż 40% nowej podaży w 2019 r. zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 tys.

Z raportu przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych oraz firmę EY wynika, że w Polsce na 1 tys. osób przypada niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Wskaźnik ten okazuje się lepszy niż w Niemczech, Włoszech czy krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

X