Jesteś tutaj

Rośnie nasycenie centrami handlowymi w Polsce

W pierwszym półroczu 2018 r. otwartych zostało 13 nowych centrów. Tradycyjnie dużo działo się na rynku inwestycyjnym. Inwestorzy na nieruchomości komercyjne wydali w pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczone zostało na centra handlowe– wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

W pierwszej połowie 2018 r. powstało w Polsce 13 nowych obiektów handlowych , w tym dwa duże: Forum w Gdańsku oraz Gemini Park Tychy. Oba powyżej 40 tys. mkw. powierzchni najmu. W wyniku zrealizowanej podaży, poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 311 mkw. na 1000 mieszkańców, co plasuje nas w środku europejskiej stawki. Z analiz ekspertów z grupy PRCH Retail Research Forum wynika, że na koniec 2018 r. poziom nasycenia osiągnie 326 mkw. na 1000 mieszkańców.

Z danych zebranych przez autorów raportu PRCH Retail Research Forum wynika, że w pierwszej połowie 2018 r. w budowie było ponad 400 000 mkw. powierzchni najmu. Niemal 1/5 obecnie realizowanej podaży stanowią rozbudowy istniejących projektów, przede wszystkim tradycyjnych centrów handlowych. Wśród tej powierzchni są jednak również nowe obiekty takie jak Galeria Młociny w Warszawie czy Libero w Katowicach.

– Rozwój centrów handlowych w Polsce stale postępuje. Wciąż pojawiają się nowe projekty, ale również ewoluują te, które na rynku istnieją od lat. Centra coraz mocniej angażują się również w rozwój lokalnych społeczności. Pozytywnym zjawiskiem jest spore zainteresowanie inwestorów naszym rynkiem oraz wysoki poziom kapitalizacji typu prime – mówi Anna Zachara-Widła, Research & Education Manager, Polska Rada Centrów Handlowych.

Pierwsza połowa roku była dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udana pod kątem aktywności inwestorów. W pierwszej połowie roku. Inwestorzy na nieruchomości komercyjne wydali ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczone zostało na centra handlowe. Na tak dobry wynik składa się głównie bardzo duża transakcja przejęcia portfela nieruchomości M1 przez Chariot za kwotę 1 mld euro.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Polish Retail Research Forum (PRRF) podsumowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce na koniec 2017 r. Dane rynkowe obejmują swoim zakresem zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym nowe obiekty oddane do użytkowania oraz znajdujące się w budowie. 

Pierwsza połowa 2018 r. na polskim rynku centrów handlowych należała do największych aglomeracji. Do użytku oddano tam ponad 172 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowiło 75% krajowej podaży. Jednocześnie popyt na przestrzenie handlowe był wciąż wysoki, a poziom pustostanów utrzymywał się na bardzo niskim poziomie.

X