Jesteś tutaj

Pierwszy kwartał na rynku centrów handlowych

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała pierwszy kwartał na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce w raporcie MARKETBEAT: Rynek powierzchni handlowych w Polsce. Opublikowano w nim informacje dotyczące podaży nowej powierzchni handlowej oraz odwiedzalności centrów i galerii.

W pierwszym kwartale 2018 r. łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,3 mln m kw. Na koniec marca br. oddano do użytku zaledwie 52 600 mkw. powierzchni w trzech nowych centrach handlowych: Gemini Park w Tychach, Rondo Wiatraczna w Warszawie oraz Galeria Nad Potokiem w Radomiu. Na rynku kontynuowany jest trend związany z modernizacją, przebudowami i rozbudowami istniejących centrów handlowych, którego przyczyną są starzenie się istniejących obiektów, zmieniające się oczekiwania klientów oraz coraz silniejsza konkurencja. W ramach zmian w pierwszym kwartale 2018 r. modernizację przeszły m.in. Futura Park w Krakowie, Auchan Bydgoszcz i Arkady we Wrocławiu. Udział najemców z sektora „entertainment” i F&B w całkowitej powierzchni handlowej najlepszych obiektów sięga już nawet 20%.

Obecnie w budowie pozostaje ponad 500 tys. mkw. powierzchni, z czego prawie 80% zostanie oddane do użytku w 2018 r. Blisko 60% nowej podaży będą stanowić otwarcia centrów handlowych w największych aglomeracjach tj. Forum Gdańsk czy Galerii Libero w Katowicach. Wzrost aktywności deweloperskiej odnotują również mniejsze miasta i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% nowej podaży zaplanowanej na rok 2018.

– Dużym wyzwaniem dla rynku handlowego w Polsce jest wprowadzenie zakazu handlu w niedziele oraz jego potencjalny wpływ na liczbę odwiedzających i wielkość obrotów. Wstępne dane wskazują na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, piątki i poniedziałki oraz spadek w soboty – skomentowała Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka raportu.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Rok 2017 przyniósł wiele ciekawych wydarzeń na polskim rynku handlowym. Firma Cresa Polska podsumowała przełomowe wydarzenia w raporcie „Retail Space Tracker” oraz przedstawiła prognozy dla branży nieruchomości handlowych na 2018 r. 

Według danych FootFall Indeks Polska w kwietniu spadła liczba klientów w centrach handlowych, o 2,1 proc. rok do roku. Natomiast w ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 15,8 proc.

X