Jesteś tutaj

PGS zaniepokojona planami ingerencji rządu w rozwój marek własnych

Premier Mateusz Morawiecki, podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce pod Rzeszowem, zapowiedział ustawę mającą utrudnić dużym sieciom spożywczym sprzedaż produktów pod markami własnymi. Ustawa ma za zadanie wesprzeć polskich rolników w budowie pozycji i udziału w procesie sprzedaży i handlu detalicznego. Polska Grupa Supermarketów, skupiająca m.in. sklepy Top Market i Minuta8, która od dwóch lat rozwija swoją markę własną, wyraża obawy o efekt rządowych działań.

Podczas drugiej edycji Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce, Mateusz Morawiecki – będący jednym z prelegentów Forum – zapytany został o możliwości zwiększenia udziału polskiego rolnictwa w sprzedaży produktów w sklepach. Rozwiązaniem miałaby być ustawa, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe produktów pod ich własną marką. Premier wskazał, że nowa ustawa ma zmienić siłę negocjacyjną polskich rolników, niestety nie zdradził szczegółów, w jaki sposób ustawa miałaby ograniczać sprzedaż marek własnych.

Ze stanowiskiem tym stanowczo nie zgadza się Polska Grupa Supermarketów, będącą organizacją zrzeszającą niezależnych Detalistów branży spożywczej, która w 2016 roku uruchomiła markę własną O! Dobre. Pewne. Twoje.

– Propozycja przedstawiona przez Premiera Morawieckiego jest niepokojąca. Pod hasłem walki z dużymi sieciami handlowymi, Rząd może nieopatrznie pozbawić źródła dochodu setki przedsiębiorców i pracowników sektora handlu ¬ twierdzi Michał Sadecki, prezes PGS.

Zdaniem PGS tego typu ustawa mogłaby przynieść skutki odwrotne do zamierzonych, rykoszetem trafiając w polski handel. W tym wypadku poszkodowane byłyby głównie marki własne polskich sieci handlowych, które w przeciwieństwie do zagranicznych, częściej korzystają z polskich produktów i nie są dostępne na innych rynkach europejskich. Pod znakiem zapytania stoi również zgodność ustawy z prawem europejskim, zapewniającym wolność i równość gospodarczą wszystkich podmiotów działających na jednolitym europejskim rynku.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Decyzja Komisji Europejskiej o zniesieniu podatku handlowego może doprowadzić do umocnienia pozycji zagranicznych sieci dyskontowych na polskim rynku – Polska Grupa Supermarketów (PGS) przedstawiła swoje stanowisko po przedstawieniu przez Komisję Europejską. Ponadto według PGS „To informacja bardzo negatywna dla przyszłości polskiego handlu, mogąca doprowadzić do zniknięcia setek małych, polskich sklepów i zwolnienia tysięcy pracowników sektora w Polsce”.

Polska Grupa Supermarketów (PGS) pozytywnie ocenia nowy kształt propozycji rządowych dotyczących podatku od obrotu w sektorze handlowym. Od początku dyskusji publicznej i prac nad kształtem podatku postulowaliśmy za takimi regulacjami rynku, które będą szanowały  prawa mniejszych sklepów, firm rodzinnych, z polskim kapitałem. Podatek progresywny w obecnej formie jest zbliżony do naszych oczekiwać i popieramy go  - oświadczył Michał Sadecki, prezes PGS.

X