Jesteś tutaj

Nie tylko cena decyduje o zakupie

Czy łatwo odwieść klienta od zakupu mówiąc mu, że w innym sklepie ten sam produkt można kupić taniej? Zależy to od kategorii omawianego asortymentu – w części przypadków cena nie okazuje się najważniejszym wyznacznikiem, bardziej liczą się jakość lub przyzwyczajenia zakupowe.

Badacze w Grupy AdReatil i Hiper-com zbadali w stu sklepach (dyskontach, hipermarketach i supermarketach) zachowania klientów, których ktoś namawiał do zrezygnowania z zakupu danego produktu. W badaniu tajemniczy klient podchodził do klientów sklepów, w momencie gdy ci wkładali produkt do koszyka i mówił im, że w sklepie obok ten sam towar jest w promocji.

W zależności od kategorii asortymentowej wyniki okazały się różne. Najwięcej osób rezygnowało z zakupu chemii gospodarczej i kosmetyków (82%), mięsa i wędlin (74%) oraz warzyw i owoców (63%). Odwrotnie sytuacja wyglądała w przypadku ryb (9%), słodyczy i przekąsek (26%) oraz alkoholu i papierosów (38%).

Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń zakupowych. W przypadku ryb najważniejsza okazuje się jakość, nie cena. Słodycze i przekąski kupuje się przeważnie impulsywnie ­– cena okazuje się kwestią drugorzędną, wobec chęci zaspokojenia swoich nagłych potrzeb. W przypadku chemii i kosmetyków ich jakość zawsze okazuje się jednakowa, wobec czego klienci wybierają ją przeważnie ze względu na cenę.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków. Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. Zmniejszył się rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży online i offline (zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały). Jednakże skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10% do ponad 15% (Q3 vs. Q4).

Przekąski to niemal stały element codziennego jadłospisu standardowego Polaka. Sięga się po nie w sytuacjach towarzyskich, w chwilach pośpiechu czy niedużego głodu. Polacy swoimi wyborami odczarowują mit niezdrowej przekąski – w czołówce najczęściej wybieranych znalazły się m.in. owoce, warzywa, jogurty, a także orzechy i suszone owoce oraz ziarna.

X