Jesteś tutaj

Konsumenci nie wybaczają markom złych opakowań

Rynek opakowań kształtuje się dynamicznie, a świadomość i wymagania klientów stale rosną. Producenci zmuszeni są do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań, które pomogą im skutecznie wyeksponować dany artykuł. Jednocześnie wielu z nich w dalszym ciągu nie postrzega opakowania jako trampoliny do budowania lojalności wobec marki oraz wywoływania w klientach silnych, pozytywnych emocji.

Rola opakowania jest dziś nieoceniona. W reklamowej rywalizacji nie ma miejsca na pomyłki i niedociągnięcia, a słynne powiedzenie nakazujące nam nieocenianie książki po okładce traci na znaczeniu. Dlaczego? Badania prowadzone w Wielkiej Brytanii przez DS. Smith pokazały, że prawie połowa (47%) millenialsów podczas robienia zakupów przemierza niemal cały sklep, a finalnie decyduje się na produkt, który wyróżnia się na tle stojących po sąsiedzku artykułów – warto uczynić więc wszystko, co pozwoli zatrzymać ich uwagę na dłużej.

– Producenci nadal w pewnym stopniu umniejszają rolę opakowań, traktując ich funkcję tylko w kategoriach ochrony oraz informacji. Tymczasem potencjał dobrze opakowanego produktu jest dziś kluczem do sukcesu. Pozwala nie tylko zdobyć uznanie klienta, ale też przekonać go do skorzystania z danej oferty. A przecież w sprzedaży finalnie właśnie o to chodzi – konsument ma zdecydować się na zakup naszego artykułu – wyjaśnia Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing.

– Prześciganie się w pomysłach na efektowne (i tanie do wyprodukowania) opakowanie, które będzie ponadto spełniało wymagania konsumentów – to codzienność marketerów. Dobra wiadomość jest taka, że stworzenie „opakowania idealnego” jest możliwe – wiele marek jest przykładem tego, jakie efekty może przynieść zaangażowanie, kreatywność, nietuzinkowość oraz znajomość zarówno rynku, jak i swojej grupy docelowej. Projektując opakowanie nie należy zapominać, że jest ono swego rodzaju billboardem, tylko w nieco mniejszej skali – ma podnosić wartość produktu, a także współgrać ze strategią marketingową przedsiębiorstwa – mówi Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing.

W dobie dużej konkurencji rynkowej bycie laikiem w kwestii designu opakowań może sporo kosztować. Wśród grzechów głównych marketerów znajduje się jednak nie tylko to. Najczęściej popełniane błędy dotyczą m.in. źle przygotowanych etykiet, braku wiary w „minimalizm” czy – w nurcie zero waste – zużycia nadmiernej ilości plastiku.

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

Chcąc ograniczyć liczbę marnowanej żywności brytyjska sieć Tesco rezygnuje z napisu „najlepiej spożyć przed:”. Oznaczenie to zniknie z opakowań owoców oraz warzyw, ponieważ często jest mylnie interpretowane przez klientów.

Grupa Carrefour zobowiązała się, że do 2022 r. zredukuje masę opakowań marki własnej o 5% w stosunku do 2017 r.

X

Przeczytaj również