Jesteś tutaj

Czym Polak myje naczynia?

W Polsce rynek produktów do zmywania naczyń wart jest ponad 928 mln zł. Na przestrzeni ostatnich 3 lat sprzedaż wartościowa tych produktów z roku na rok rosła, również dynamika sprzedaży wolumenowej uległa zdecydowanej poprawie – ocenia analityk Nielsena.

Produkty do zmywania naczyń dzielimy zasadniczo na te do zmywania ręcznego oraz do zmywania w zmywarkach. Najważniejszym kanałem sprzedaży dla wszystkich tych produktów są sklepy dyskontowe i ich waga wciąż rośnie, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym. Pomiędzy segmentami widać drobne zróżnicowanie. Dla produktów do zmywarek na znaczeniu zyskują sklepy chemiczne, z kolei dla produktów do tradycyjnego zmywania rośnie udział w sprzedaży sklepów mniejszego formatu, poniżej 300mjkw. (z wyłączeniem sklepów chemicznych).

W ostatnich latach widać wzrost udziałów zarówno wartościowych, jak i wolumenowych produktów do zmywarek i obecnie przekroczyły one 51% w ujęciu wartościowym i 23% w ujęciu wolumenowym w okresie skumulowanym lipiec 2017 r. - czerwiec 2018 r. Na przestrzeni ostatnich trzech lat widać postępujący wzrost sprzedaży tych produktów, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym, podczas gdy w tym samym czasie produkty do zmywania ręcznego rosną jedynie wolumenowo i to z malejącą dynamiką z roku na rok.

Produkty do zmywarek obejmują środki do mycia naczyń oraz dodatków, jak sole do zmywarek, czy płyny mające nadać połysk naczyniom i zabezpieczyć je przed zaciekami. Wśród nich najlepiej sprzedają się środki do zmywania w postaci tabletek i kapsułek, które łącznie stanowią ponad 83% wartości segmentu i ponad połowę jego wolumenu. Przy czym rośnie popularność produktów w formie kapsułek. Rośnie również sprzedaż soli i płynów do zmywarek.

Źródło: Maria W. Kowalska – client consultant w Nielsenie

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Wartość rynku wafli impulsowych w Polsce w ciągu ostatniego roku wyniosła prawie 905 mln zł. W porównaniu do pokrewnej kategorii batonów czekoladowych, wafle impulsowe są jednak o 210 mln zł mniejszą kategorią w ujęciu wartościowym.

Coraz większą rolę w handlu będą odgrywać technologie, które z jednej strony usprawnią proces zakupowy, z drugiej spowodują lepszą personalizację ofert dla poszczególnych konsumentów. Sprzedawcy będą też więcej inwestować w segment zdrowej żywności, bo konsumenci coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia i jakości produktów, oczekując od nich certyfikatów bio czy zrównoważonego rolnictwa. Podstawowymi trendami staną się convenience i wielokanałowość.

X