Jesteś tutaj

Koniunktura w handlu detalicznym

W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie plus 6,3 (przed miesiącem plus 5,2). Poprawę koniunktury sygnalizuje 16,8% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 10,6% (w ubiegłym miesiącu odpowiednio 16,1% i 11%).

Diagnozy sprzedaży są optymistyczne, lepsze niż w ostatnich dwóch miesiącach. Oceny sytuacji finansowej są nieco mniej niekorzystne od sygnalizowanych w lutym i marcu br. Utrzymują się pozytywne przewidywania w tym zakresie. Stan zapasów towarów jest nadal uznawany za nadmierny. Zapowiadane jest utrzymanie wzrostu zamówień towarów u dostawców oczekiwanego przed miesiącem. Możliwe jest niewielkie zwiększenie zatrudnienia. Przedsiębiorcy prognozują, że ceny towarów będą rosnąć w tempie zbliżonym do zapowiadanego w marcu br.

W kwietniu br. 7,7% przedsiębiorstw handlu detalicznego deklaruje, że nie napotyka na problemy w prowadzeniu bieżącej działalności (7,3% przed rokiem). Największe trudności sygnalizowane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (56,8% w kwietniu br., 56,5% w analogicznym miesiącu ub.r.) oraz zbyt dużą konkurencją na rynku (52,1% w kwietniu br., 55,3% przed rokiem).

Źródło: GUS

Foto: Pixabay

Podobne artykuły

Tegoroczne badanie Salesforce poświęcone zaufaniu klientów do przedsiębiorstw dobitnie pokazuje paradoks dzisiejszego świata. Klienci oczekują od firm personalizowanego kontaktu, rozumienia i wyprzedzania ich potrzeb, ale jednocześnie obawiają się, że przetwarzane przez firmy dane osobowe są narażone na ryzyko naruszeń.

Ogólny wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej GUS (SI) w marcu 2019 r. kształtuje się na poziomie zbliżonym do notowanego w lutym 2019 r., ale niższym niż przed rokiem. Wskaźnik ten od stycznia 2017 r. przyjmuje wartości powyżej średniej długookresowej – informuje Główny Urząd Statystyczny.

X